For at behandle medarbejdere lige, skal de behandles forskelligt. Hvad finder den enkelte medarbejder vigtigt? Udvikling i jobbet, udfordringer, efteruddannelse eller forhold udenfor jobbet? Passer helheden i forhold til evt. ægtefælle, børn, anden familie, transport, netværk på og udenfor jobbet?
Gå dine medarbejdere igennem én for én. Hvad motiverer præcist den ene og den anden medarbejder til at møde hver dag for at arbejde for os? Hvad kan være vigtigt for at holde fast i medarbejderen? Kan vi gøre det, der er nødvendigt?
Hvis dine medarbejdere kommer med ønsker, som du ikke umiddelbart kan imødekomme, så prøv at gå i dialog med medarbejderen om, om der er dele af ønsket der kan lade sig gøre. Prøv så vidt muligt aldrig af affærdige ønsker fra medarbejderne som umulige, men tænk i løsningsforslag.
Vores forventninger til arbejdsliv og arbejdsplads er forskellige, men skal man sige noget generelt, bliver det, at ”folk kommer pga. kollegerne, og siger op pga. chefen”. Generelt spiller lønnen sjældent den helt store rolle. Man taler om, at løn er en hygiejne-faktor, men sjældent en motivations-faktor. En hygiejne-faktor er noget, der bare skal være ”i orden” ligesom kaffens smag.
Lad os se i øjnene, at nogle medarbejdere hurtigt skifter job. Det kan være svært at lave om på, men det hjælper, at være forberedt på, at det er sådan. Husk på, at hvis medarbejderen, der forlader jer går med et indtryk af en god arbejdsplads, er der chance for at vedkommende vender tilbage.
Der kan være store forskelle på hvad der motiverer ældre og yngre medarbejdere, samt hvilke forventninger de har til deres arbejdsplads. Gå ind i en dialog med et åbent sind.